Notatka z XIX Sesji Rady Miejskiej w Błoniu
W dniu 6 października 2025 r. w sali konferencyjnej im. Jacka Fuglewicza w Centrum Kultury w Błoniu, ul. Jana Pawła II 1B odbyła się XIX Sesja Rady Miejskiej w Błoniu IX kadencji. Sesja miała uroczysty charakter, gdyż do Rady Miejskiej w Błoniu dołączyła radna Aleksandra Janas-Malinowska, która na podstawie Postanowienia Nr 1558/2025 Komisarza Wyborczego w Warszawie III z dnia 22.09.2025 r. w sprawie obsadzenia mandatu radnego Rady Miejskiej w Błoniu, wstąpiła na wakujący mandat w okręgu wyborczym nr 1, właściwym dla wyboru Rady Miejskiej w Błoniu.
Ponadto podczas Sesji miało miejsce pożegnanie i podziękowanie za dotychczasową pracę na rzecz Gminy Błonie pana Jakuba Bargła, który sprawował mandat radnego VIII i IX kadencji, natomiast od 1 września objął funkcję Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Broniewskiego w Błoniu.
Na Sesji podjęto następujące uchwały:
• w sprawie zmiany uchwały Nr II/6/24 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie powołania Komisji skarg, wniosków i petycji
W związku z rezygnacją z mandatu radnego pana Jakuba Bargła potwierdzonego Postanowieniem Nr 1556/2025 Komisarza Wyborczego w Warszawie III z dnia 2 września 2025 r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Błoniu oraz zgłoszeniem przez radną panią Aleksandrę Janas-Malinowską chęci bycia członkiem ww. komisji, Rada Miejska dokonała wyżej wymienionych zmian zawartych w treści uchwały.
• w sprawie zmiany uchwały Nr II/7/24 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie wyboru Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji
W związku z rezygnacją z mandatu radnego pana Jakuba Bargła, który pełnił funkcję Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz w wyniku dokonanego wyboru przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji, na przewodniczącą ww. komisji została wybrana radna pani Aleksandra Janas-Malinowska.
• w sprawie zmiany uchwały Nr II/9/24 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji problemowych
W związku z rezygnacją z mandatu radnego pana Jakuba Bargła oraz oświadczeniem radnego pana Mirosława Nowakowskiego o rezygnacji z członkostwa w Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, a także w wyniku zgłoszenia przez radną panią Aleksandrę Janas-Malinowską chęci bycia członkiem Komisji Budżetu i Sprawa Komunalnych oraz Komisji Oświaty, Kultury i Sportu, Rada Miejska dokonała wyżej wymienionych zmian zawartych w treści uchwały.
• w sprawie ograniczenia sprzedaży napojów alkoholowych w godzinach nocnych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży
Rada Miejska podjęła uchwałę wprowadzającą na terenie Gminy Błonie ograniczenie nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, polegające na zakazie sprzedaży w godzinach od 22:00 do 6:00.
Przyjęcie niniejszej uchwały było podyktowane dążeniem do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców naszej gminy oraz ograniczenia negatywnych zjawisk związanych z nadmiernym spożywaniem alkoholu. Na podstawie doświadczeń innych polskich miast, które wprowadziły podobne ograniczenia, zaobserwowano znaczący spadek liczby zachowań patologicznych, burd, a także nocnych imprez na terenie miast. Te pozytywne efekty potwierdzają skuteczność takich rozwiązań w poprawie porządku publicznego i bezpieczeństwa mieszkańców.
Decyzja o wprowadzeniu ograniczeń została wypracowana po zwróceniu uwagi na ten aspekt przez Policję oraz Straż Miejską podczas Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w dniu 10 lipca 2025 r. Ponadto, wnioski o ich wprowadzenie zostały omówione z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na posiedzeniu Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska w dniu 09 września 2025 r., a także na podstawie licznych indywidualnych zgłoszeń mieszkańców, którzy wyrazili troskę o bezpieczeństwo i porządek w naszej gminie.
Sąsiednie Gminy, które wprowadziły tego rodzaju regulacje to Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew. Badania przeprowadzone w miastach, takich jak Kraków czy Łódź wykazały spadek liczby interwencji policyjnych w związku z nietrzeźwością. Statystyki wskazują na obniżenie także liczby wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców w okresach po wprowadzeniu uchwał prohibicyjnych. W niektórych miastach odnotowano nawet spadek takich zdarzeń o 20-30%.
Ważnym elementem działań było także zaangażowanie lokalnych organizacji, w tym Błońskiego Stowarzyszenia Rodzin Abstynenckich Klub Wzajemnej Pomocy KRES, które wspiera działania na rzecz ograniczenia nadużywania alkoholu i promuje zdrowy styl życia.
Wprowadzenie ograniczeń w sprzedaży napojów alkoholowych w godzinach nocnych przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, zmniejszenia liczby sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu, a także wpłynie korzystnie na jakość życia w naszej gminie.
• zmieniającą uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2025-2038
• zmieniającą uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2025
• w sprawie przyjęcia Lokalnego planu deinstytucjonalizacji i rozwoju usług społecznych gminy Błonie na lata 2026-2029
Rada Miejska przyjęła Lokalny plan deinstytucjonalizacji i rozwoju usług społecznych gminy Błonie na lata 2026-2029.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, do zadań własnych gminy należy podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych. Rada gminy, biorąc pod uwagę potrzeby, o których mowa w art. 110 ust. 9 ustawy o pomocy społecznej, opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej (art. 110 ust. 10 tej ustawy).
Obecnie ważnym kierunkiem rozwoju i zmian w polityce społecznej jest proces deinstytucjonalizacji usług społecznych, który został zdefiniowany w dokumencie, którym jest Strategia Rozwoju Usług Społecznych, polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035r.), przyjęta uchwałą nr 135 Rady Ministrów z dniu 15 czerwca 2022 roku.
Deinstytucjonalizacja jest odejściem od systemowego podejścia do usług społecznych. Z jednej strony wymaga to rozwoju świadczonych usług w lokalnej społeczności, z drugiej –ograniczenia usług w ramach opieki instytucjonalnej. Warto wskazać, że niezależne życie rozumiane jest nie jako samowystarczalność czy zdolność do samodzielnego wykonywania czynności, ale jako możliwość dokonywania niezależnych wyborów i decyzji odnośnie miejsca zamieszkania czy sposobu organizacji codziennego życia. Natomiast mówiąc o deinstytucjonalizacji, mamy na myśli przechodzenie od opieki o charakterze instytucjonalnym do opieki świadczonej w środowisku rodzinnym i społeczności lokalnej. Wdrażanie jej założeń będzie wiązało się z przyznaniem priorytetu usługom społecznym realizowanym w społeczności lokalnej przed usługami o charakterze stacjonarnym, rozwojem usług zindywidualizowanych, w tym profilaktycznych, wpływających na zmniejszenie konieczności obejmowania osób opieką instytucjonalną, rozwojem różnych form mieszkalnictwa, a także wykorzystaniem potencjału instytucjonalnej opieki długoterminowej na poczet nowych usług środowiskowych.
Lokalny plan deinstytucjonalizacji i rozwoju usług społecznych gminy Błonie na lata 2026-2029 powstał w odpowiedzi na współczesne wyzwania w obszarze polityki społecznej i powiązane są z potrzebami wynikającymi z takich procesów jak: zmiany demograficzne i starzenie się społeczeństwa, zmiany w strukturze rodzin, przeobrażenia rynku pracy, wzrost liczby osób o szczególnych potrzebach i z niepełnosprawnością, ryzyka socjalne, kryzysy personalne rodzinne, a także zapotrzebowanie na kompetencje i kwalifikacje.
Podjęcie przedmiotowej uchwały skutkować będzie zapewnieniem środków finansowych na zaplanowane do realizacji działania w obszarze deinstytucjonalizacja usług społecznych.
• w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiącej własność Gminy Błonie, na nieruchomość stanowiącą własność osoby prawnej
Przedmiotem uchwały jest dokonanie zamiany nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 15/3 z obrębu 0025 Pass o pow. 0,1298 ha stanowiącej własność Gminy Błonie z działką nr 17/5 o pow. 0,1298 ha z tego samego obrębu, stanowiącą własność spółki.
W wyniku zamiany Gmina Błonie nabędzie działkę oznaczoną nr 17/5 położoną we wsi Pass celem przeznaczenia na budowę świetlicy wiejskiej z bezpośrednim dostępem do drogi.
Zgodnie z art. 15 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany za nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Podstawą do ustalenia dopłaty jest różnica wartości zamienianych nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego w formie operatu szacunkowego obejmującego oszacowanie aktualnej wartości rynkowej przedmiotowych nieruchomości. Szczegółowe warunki zamiany nieruchomości zostaną określone w protokole uzgodnień spisanym pomiędzy stronami, który będzie stanowił podstawę do sporządzenia aktu notarialnego.
Z uwagi na nieregularny kształt działki nr 15/3 uniemożliwiający stosowną jej zabudowę zamiana jest niezbędna.
• w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Błoniu u zbiegu ul. Ekologicznej i Łąki przez Gminę Błonie, w zamian za zaległości podatkowe
Rada Miejska wyraziła zgodę na nabycie prawa użytkowania wieczystego na rzecz Gminy Błonie, nieruchomości gruntowej, niezabudowanej, stanowiącej własność Skarbu Państwa, będącej w użytkowaniu wieczystym osoby prawnej (Spółki z o.o.), dla którego Sąd Rejonowy w Grodzisku Mazowieckim IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą, w zamian za zaległości z tytułu podatku od nieruchomości. Nieruchomość gruntowa oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 4/32 z obrębu 0029 Błonie o pow. 0,0465ha.
Osoba prawna (Spółka z o.o.) zwróciła się do Gminy Błonie z prośbą o przejęcie prawa użytkowania wieczystego działki nr 4/32 z obrębu 0029 Błonie o pow. 0,0465ha, niezabudowanej, położonej w Błoniu u zbiegu ul. Ekologicznej i Łąki na rzecz Gminy Błonie, na poczet zaległości podatkowych Spółki.
Spółka z o.o. posiada względem Gminy zobowiązania finansowe z tytułu podatku od nieruchomości, które chciałaby uregulować wobec Gminy Błonie, poprzez przeniesienie na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego przedmiotowej działki. Zaległe zobowiązania Spółki z tytułu niezapłaconego podatku od nieruchomości określone zostaną na dzień wydania zaświadczenia i stanowić będą kwotę zaległości plus odsetki za zwłokę.
Zgodnie z art. 66 § 1 pkt 1 i 2 i § 2 Ordynacji Podatkowej (tekst jedn. Dz.U. z 2025r. poz. 111 ze zm.), szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa lub gminy, powiatu lub województwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.
Podatek od nieruchomości jest daniną publiczną należną gminie, dlatego też przeniesienie praw do nieruchomości następuje na wniosek podatnika, na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem. Podstawą do zastosowania tego trybu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest powstanie zaległości podatnika z wyżej wymienionego tytułu oraz jego wniosek, co w tym przypadku zostało spełnione.
Mając na uwadze powyższe, zasadne było wyrażenie zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego na rzecz Gminy Błonie przedmiotowej działki w zamian za zaległości podatkowe Spółki.
• w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Błonia
Rada Miejska podjęła uchwałę ustalającą wynagrodzenie miesięczne Burmistrzowi Błonia. Zmiana wynagrodzenia burmistrza wynika ze zmiany:
- obowiązującej kwoty bazowej na rok 2025, określonej Ustawą Budżetową na 2025 rok,
- zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Wynagrodzenie Burmistrza określone niniejszą uchwałą ustalono w wysokości określonej w przepisach ww. aktów prawnych. Ustalone niniejszą uchwałą wynagrodzenie spełnia wymogi określone w art. 37 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych.
• 7 uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu lokalu użytkowego
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. „a” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony.
Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Na odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów wymagana jest zgoda Rady gminy. W tej sytuacji Burmistrz Błonia może zawrzeć kolejną umowę wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej w Błoniu.
Na podstawie art. 37 ust.4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami: zawarcie umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Rada gminy może wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów.
Przedmiotowe lokale wymienione w niniejszych uchwałach, położone w budynkach wielofunkcyjnych przy ul. Sochaczewskiej 2, Traugutta 8 i Rynek 13, znajdują się w gminnym zasobie. Dotychczasowi najemcy korzystają z pomieszczeń bez uwag i zgodnie z celem określonym w umowie. W wyznaczonych terminach uiszczają czynsz. Najemcy wyrazili chęć kontynuowania umów. Zawarcie umów będzie stanowiło dla Gminy Błonie źródło dalszych przychodów.
• w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Błonie na lata 2025-2028”
Rada Miejska podjęła uchwałę przyjmującą „Gminny Program Opieki nad Zabytkami dla Gminy Błonie na lata 2025-2028”.
Obowiązek sporządzenia programu opieki nad zabytkami wynika z ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2024 poz. 1292).
Przyjęty w formie uchwały program stanowi element polityki samorządowej i służy podejmowaniu działań w zakresie inicjowania, wspierania oraz koordynowania prac z dziedziny ochrony zabytków i krajobrazu kulturowego, a także promowania dziedzictwa kulturowego.
Celem Programu jest dążenie do poprawy stanu zasobów lokalnego dziedzictwa kulturowego, a przez to zachowanie piękna krajobrazu kulturowego.
Program ma pomóc w aktywnym zarządzaniu zasobem stanowiącym dziedzictwo kulturowe Gminy. Wskazane w Programie działania są skierowane na poprawę stanu zabytków, ich rewaloryzację oraz zwiększenie dostępności do nich mieszkańców i turystów.
Projekt Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Błonie na lata 2025-2028 uzyskał pozytywna opinię Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na podstawie pisma z dnia 11.09.2025 r. (znak sprawy: WRD.5120.5.2025.UD).
• w sprawie zatwierdzenia wystąpień pokontrolnych
W związku z przeprowadzoną przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej kontrolą dotyczącą analizy działalności prowadzonej przez Centrum Kultury w Błoniu na podstawie statutu i innych obowiązujących jednostkę przepisów, Rada Miejska zatwierdziła wystąpienie pokontrolne zawarte w Protokole Pokontrolnym
Uchwały Rady Miejskiej w Błoniu w pełnym brzmieniu są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Gminy Błonie www.bip.blonie.pl w zakładce Rada Miejska/Kadencja 2024-2029/Uchwały Rady/2025.
Opracowała:
Justyna Dwojewska
Biuro Rady Miejskiej


