Do zadań Wydziału Rolnictwa, Klimatu, Środowiska, Nieruchomości i Geodezji należy:
1. z zakresu rolnictwa:
- podawanie do publicznej wiadomości informacji dot. zakresu uprawy maku, w przypadku dopuszczenia uprawy wydawanie zezwoleń lub nakazu likwidacji plantacji,
- współpraca z instytucjami obsługującymi rolnictwo i udzielanie bieżących informacji,
- szacowanie szkód wyrządzonych w gospodarstwach rolnych przez niekorzystne zjawiska atmosferyczne, występowanie do Wojewody o przyznanie specjalnej linii kredytowej na wznowienie produkcji,
- wydawanie poświadczeń dot. prowadzenia gospodarstwa rodzinnego, wielkości tego gospodarstwa i posiadanych kwalifikacji,
- przygotowywanie i aktualizacja wykazów gospodarstw i działek rolnych /spis rolny/,
- wykrywanie i likwidowanie chorób zakaźnych zwierząt, wyznaczanie rzeczoznawców do szacowania odszkodowań za zwierzęta skierowane do uboju sanitarnego,
- zawieranie umów z punktami utylizacji padliny i nadzór nad zbiórką padliny z terenu gminy,
- realizacja i kontrola przestrzegania przepisów z zakresu utrzymania zwierząt gospodarskich zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt,
- współpraca z Państwową Inspekcją Ochrony Roślin w zakresie: pojawiania się organizmów szkodliwych podlegających obowiązkowemu zwalczaniu, sygnalizacji, prawidłowego stosowania środków ochrony roślin - modernizacja opryskiwaczy,
- współpraca z Mazowieckim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Agencjami w zakresie organizacji szkoleń na rzecz rolnictwa, konkursów,
- udzielanie pomocy rolnikom przy wypełnianiu wniosków o dopłaty z UE,
- opiniowanie granic obwodów łowieckich i powierzchni wyłączonych, polubowne załatwianie sporów dot. wysokości odszkodowania za wyrządzone szkody, zatwierdzanie planów łowieckich,
- udział w komisji ds. umorzeń podatku rolnego,
- zawieranie umów dzierżawnych na rolnicze użytkowanie gruntów stanowiących własność gminy,
- współpraca z Gminną Spółką Wodną - odbiór robót konserwacyjnych, przyjmowanie zgłoszeń awarii urządzeń melioracyjnych,
- zgłaszanie potrzeb w zakresie melioracji użytków rolnych
2. z zakresu gospodarki nieruchomościami:
- sprzedaż lokali komunalnych na rzecz najemców,
- zbywanie nieruchomości w drodze przetargowej, bezprzetargowej, rokowań,
- nabywanie nieruchomości do zasobów gminy,
- oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste i w trwały zarząd,
- realizacja pierwokupów,
- wydawanie decyzji dot. przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
- zawieranie umów dzierżawnych na grunty gminy przeznaczone pod działalność gospodarczą,
- przygotowanie uchwał w sprawie gospodarowania mieniem gminnym
3. z zakresu geodezji:
- regulowanie stanu prawnego gruntów będących we władaniu gminy,
- regulacja stanu prawnego dróg gminnych,
- podział nieruchomości,
- rozgraniczenia nieruchomości,
- przygotowanie dokumentów do komunalizacji nieruchomości,
- nadawanie lub zmiana numerów porządkowych,
- nazewnictwo ulic i placów,
- ustalanie odszkodowań za grunt wydzielony pod drogi gminne
4. z zakresu klimatu i ochrony środowiska:
- przygotowywanie projektów planów i programów wynikających z przepisów o ochronie środowiska, o odpadach, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
- odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- ochrona bezdomnych zwierząt;
- sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach,
- wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy agresywnej,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów z terenu nieruchomości, naliczanie opłat za usuwanie drzew i krzewów,
- prowadzenie postępowań w sprawach wymierzania kar pieniężnych za zniszczenie zieleni,
- nakazywanie przywrócenia stanu wody na gruncie do stanu poprzedniego, gdy spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie,
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska w zakresie właściwości organu gminy,
- występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska,
- prowadzenie obsługi Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- wydawanie decyzji w sprawach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne,
- wydawanie opinii dotyczących:
- programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
- zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
- zbierania lub transportu odpadów,
- składowania odpadów niebezpiecznych.
- wydawanie decyzji nakazujących posiadaczowi odpadów ich usunięcie z miejsc nie przeznaczonych do składowania,
- współpraca z administracją rządową w zakresie likwidacji nadzwyczajnych zagrożeń środowiska,
- wydawanie postanowień o konieczności sporządzenia raportów o oddziaływaniu planowanych inwestycji na środowisko,
- występowanie do Sanepid-u, Starostwa Powiatowego - Wydz. Ochrony Środowiska, Wojewody o opinie w zakresie raportów - dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być raport wymagany,
- prowadzenie edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży we współpracy z oświatowymi jednostkami organizacyjnymi miasta i organizacjami pozarządowymi,
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w posiadaniu wydziału,
- współpraca z Narodowym, Wojewódzkim i Powiatowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- przygotowanie propozycji utworzenia form ochrony przyrody,
- określenie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
- Prowadzenie rejestru psów ras uznanych za niebezpieczne i agresywne.